Jak uczymy się lęku?

12 grudnia 2011, 09:54

Po raz pierwszy udało się wykazać, że kora mózgowa, obszar uznawany przede wszystkim za siedlisko wyższych funkcji poznawczych, pełni również ważną rolę w uczeniu emocjonalnym.



Mapa przestrzeni jest niemal płaska

8 sierpnia 2011, 12:05

Zwierzęta tylko w niewielkim stopniu mają świadomość wysokości, na jakiej się znajdują. Wg naukowców z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego, oznacza to, że jeśli chodzi o wysokość, mózgowa mapa przestrzeni jest stosunkowo płaska (Nature Neuroscience).


Międzypokoleniowy cykl agresji

8 sierpnia 2011, 10:23

U głuptaków galaposkich (Sula granti) pisklęta molestowane przez niespokrewnione starsze ptaki częściej stają się prześladowcami młodych. Naukowcy z Wake Forest University uważają, że w ten sposób – podobnie jak u ludzi - dochodzi do zamknięcia kręgu przemocy i międzypokoleniowej transmisji szkodliwych społecznie zachowań. Wyniki badań Martiny Müller, Davida Andersona i innych ukazały się w piśmie The Auk.


Anatomia mózgu

Pojedynczy gen zadecydował o rozwoju mózgu

29 kwietnia 2011, 12:19

Wielkość i kształt ludzkiej kory mózgowej są prawdopodobnie określane przez pojedynczy gen. Do takiego wniosku doszli naukowcy z uniwersytetów Yale, Cambridge, Harvard oraz Northwestern, którzy badali przypadki jednej tureckiej i dwóch pakistańskich rodzin.


Nereidy (Nereididae)

Najstarsze zalążki kory mózgowej: 600 mln lat temu

4 września 2010, 10:10

Jak daleko sięgają ewolucyjne źródła naszego rozumu? Najnowsze badania europejskich biologów molekularnych dowodzą, że przynajmniej 600 milionów lat wstecz, do wspólnego przodka naszego i spokrewnionych z dżdżownicą morskich organizmów: wieloszczetów.


Jak strach rządzi naszymi reakcjami

25 sierpnia 2010, 21:14

Strach. Udawać nieżywego, uciekać, czy atakować? Tak można w skrócie podsumować możliwe strategie w przypadku zagrożenia. Jak się okazuje, za wybór postępowania odpowiadają wydzielone grupy neuronów, którymi można sterować farmakologicznie.


Emocje

Emocje wtórują doznaniom

6 sierpnia 2010, 16:15

Jak działa pamięć? Dlaczego pojedyncze zapachy, dźwięki, obrazy czy dotyk potrafią wywołać silne i emocjonalne wspomnienia? Badania uczonych z Uniwersytetu w Turynie rzucają światło na tę zagadkę.


Rudzik

Jak ptaki widzą pole magnetyczne

22 lipca 2010, 17:02

Od dawna było wiadomo, że wiele zwierząt: niektóre ptaki, owady, łososie - posiada jakiś wewnętrzny kompas, zmysł pozwalający im rozpoznawać kierunki geograficzne. Dopiero niedawno udało się szczegółowo zbadać i opisać ten niezwykły mechanizm u ptaków.


Emocje

Dlaczego tak trudno kontrolować emocje?

1 lipca 2010, 17:26

Często zdarza się, że człowiek spokojny i opanowany znienacka wybucha emocjami, nad którymi nie potrafi zapanować. W zasadzie dotyka to niemal każdego. Dlaczego tak trudno kontrolować najsilniejsze emocje - odpowiedzieli naukowcy z Uniwersytetu Michigan.


Mapa nie przystaje do rzeczywistości

15 czerwca 2010, 11:30

Mózgowa reprezentacja naszego ciała bardzo różni się od tego, jak wygląda ono w rzeczywistości, np. palce są tam krótsze, a dłonie grubsze.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy